2006. június 27.

Hajtóműolaj csere



A motor hajtóművében fogaskerekek biztosítják az erőátvitelt és a hajtást, a tengelyek csapágyakon forognak.
Ezek súrlódó, kopó alkatrészek épp ezért kenésre van szükségük.
Ezt a kenést jó minőségű, a kereskedelmi forgalomban kapható olajokkal látjuk el.
Napjainkban kiváló minőségű hajtóműolajok közül válogathatunk.
Ha boltban vásárolunk akkor kérjük az eladó segítségét és biztosan a motornak megfelelő olajat kapjuk majd.
A 207-es típusba gyakorlatilag minden hajtómű- vagy motorolaj jó.
A 210-esbe ildomos hajtóműolajat rakni, de azon belül szinte minden alkalmas.
Ne feledjük kis igénybevételek lépnek csak fel, nem szükséges nagy követelményeknek megfelelő méregdrága olaj a váltóműbe.

Az olajcsere:
A hajtóműoldalon találhatóak az olajcseréhez szükséges beöntő- és leeresztő- valamint nívó nyílások, amiket csavarok zárnak.
3 ilyen csavar található : 1. a beöntő nyílást záró csavar 2. a leeresztő csavar
3. a nívó nyílást záró csavar ahogyan az ábra is mutatja.
Olajcserét csak üzemmeleg motoron végezzünk, ilyenkor az olaj hígabb, teljesen ki tud folyni a motorból és magával hozza a szennyeződéseket is.
1. a beöntő nyílás zárócsavarját kihajtjuk ( ezt a motorblokk tetején találjuk lsd. kép : 1)
2. a leeresztő csavart meglazítjuk ( ezt a motorblokk alján találjuk lsd. kép : 2)
3. a fáradtolaj felfogásához előkészített edényt a blokk és a leeresztő nyílás alá helyezzük
4. a leeresztő csavart kihajtjuk és az olajat leengedjük
5. a leeresztő nyílás csavarját visszahajtjuk
6. a nívó nyílás csavarját kihajtjuk (ezt a motorblokk oldalán találjuk lsd. kép : 3)
7. a beöntő nyíláson a hajtóműolajat elkezdjül óvatosan beönteni a hajtóműbe
8. amint a nívónyíláson elkezd kifolyni az olaj ne töltsük tovább és hagyjuk kifolyni a felesleget mindet ( a szükséges mennyiség 0,8 dl )
9. helyezzük vissza a nívónyílás zárócsavarját és a beöntő nyílás zárócsavarját
Végeztünk az olajcserével és nincsen más dolgunk mint megjáratni a motort alaposan.
Egy kevéske idő azért fog kelleni a motornak amíg mindenhová eljut az új olaj ahová kell, de ez egy kisebb próbaút alatt meg is történik. Legyünk kis türelemmel ha a 210-esünk nem akar azonnal jól váltogatni, múló tünet lesz csak ha egyáltalán észlelünk ilyet.

A fáradtolajat javítóműhelyekben vagy benzinkutakon célszerű leadni az erre kijelölt helyen.

5 megjegyzés:

Unknown írta...

Mi a teendő, ha túl sok olajat öntöttünk a blokkba és 1-2km. utánn be se indul már???

Unknown írta...

Mikor húztam a gázt neki, csak pörgött a motor mint az állat, de nem nagyon ment és nyikorgó hangok is jöttek= jönnek belőle, ha tekerem. Az olajcsre elött semmi baja nem volt, csak már több éve nem volt cserélve a hajtóműolaj benne.

Névtelen írta...

Az gaz mert a közép tomitesed rosz at enged

Bogdán Krisztián írta...

Ha olaj csere előtt nem volt gond az lehetett azért mert vagy nagyon keves volt a motor blokkban, vagy egyáltalán nem volt benne olaj. Az is lehet a régi olaj csere utan az új jobban at tud menni a kozep tomitesen.

bmz írta...

Baji Miklós Zoltán vagyok, segítséget szeretnék kérni. Hozzám került egy 210 Babetta. Nincs rajta olajleengedő, szint ellenőrző és beöntő csavar sem. A blokk tetején egy fekete műanyag dugó van, gondolom ott töltöm fel? A szint ellenőrző és a leengedő helyén tömör kiképzés van, de nincs kifurva. Mit csináljak? Hogyan és mennyi milyen olajat tegyek bele?