2006. június 23.

A kipufogó rendszer karbantartása


A kipufogó karbantartása:
A kipufogó rendszer szerepe a motorban keletkező kipufogógázok elvezetésén kívül egy bizonyos mértékű folytása is a motornak, ami a kétütemű motoroknál szükséges.
A kipufogó rendszer két fő részből áll, ezek a könyökcső (15) és a kipufogó dob (1). A könyökcső csatlakozik a hengerhez a kipufogó nyílásnál egy tömítéssel (4), két csavarral (9-10) rögzül. A dob a könyökcsőre van ráhúzva és egy hollanderrel (14) és tömítéssel (13) van a két darab összefogatva. A kétütemű motor sajátosságának miatt a kipufogó rendszerben korom és olaj rakódik le. Ez általában úgynevezett kox-szá áll össze és akár egészen vastag rétegban is kiül a kipufogó rendszer falára és alkatrészeire. Nagyon fontos ennek a kirakódott koxnak ás az olajszennyeződésnek a rendszerből való bizonyos időközönkénti eltávolítása.
A felhalmozódó szennyeződések plusz folytást eredményeznek-képeznek a kipufogó saját folytásán felül, ami csökkenti a menetteljesítményt, extrém esetben ellehetetleníti a motor működését is.
A kipufogó rendszerből több féle képpen is eltávolíthatjuk a rárakódott szennyeződéseket.
Mechanikai úton : kosszúszárú csavarhúzóval vagy egyéb alkalmas eszközzel erőteljesen lekaparjuk a szennyeződést a könyökcsőből, amennyire ez lehetséges.
Kémiai úton : ez az úgynevezett “kiégetés”. Ez egy igen balesetveszélyes művelet aminek során a kirakódott koxot valamilyen nagy hőfokot eredményező lánggal - a legcélszerűbb egy gázégővel csinálni mindezt - meggyújtjuk a csőben ami aztán hosszabb-rövidebb idő alatt az égést táplálva felizzik és kiég a csőből. Ezután a csőben maradó égésterméket egyszerűen a láng megyszüntetése után meleg állapotában nagyon elővigyázatosan kiütögetjük, ügyelve arra nehogy megsérüljön a dob.
Ezt a módszert elsősorban a könyökcső esetében alkalmazzuk, de alkalmazhatjuk a “kibelezett” dobon is viszont ekkor fennál a krómozás elszíneződésének vagy lepattogzódásának a veszélye.
A kipufogó dobban egy hosszú menetes szár van rögzítve, amire rá van húzva a hangtompító (2) . A dobot a végén egy lezáró fedél (3) zárja tömítéssel (5) szintém a menetes száron rögzítve csavarral (11-12). A fedélen található a kipufogó nyílás, aminek mindig tisztának, a gázok által könnyen átjárhatónak kell lenni.
A dob karbantartásakor a belső hangtompítót minden esetben szereljük ki, szükség esetén cseréljük is. Ezt az elhasználtságából illetve a tisztíthatóságából lehet megítélni.


A kipufogó rendszer rendszeres időközönkénti karbantartása, kitisztítása elengedhetetlen feltétele a motor biztos és megfelelő üzemeltetésének.

Nincsenek megjegyzések: