2006. június 24.

A levegőszűrőről



A belsőégésű motorok működésének a levegő az egyik alapfeltétele.
Egy másik a benzin, de ezt majd máskor taglalom.
A motor élettartama nagyban függ a beszívott levegő tisztaságától, ezért van szükség a levegőszűrő rendszerekre. Ezeknek több fajtája ismert, esetünkben speciálisan a Babetta levegőszűrőjéről lesz szó.
Igen egyszerű szerkezetről beszélünk ami csupán egy durva szűrést végez.
Maga a levegőszűrő a tank alatt van a vázhoz fogatva, valójában egy darab zártszelvényre emlékeztet (lsd. ábra). Ebben helyezkedik el a szűrő betét, ami – ne tévesszen meg senkit a kinézete – egy háztartási drót súrolóhoz hasonló kettéhajtott drótháló csupán.
Időnként ezt a hálót alaposan ki kell tisztítani, át kell mosni benzinben, majd leheletnyi mennyiségű olajat kell rácsepegtetni és megvárni míg az lecsöpög róla.
Az olajozására azért van szükség, hogy a felrakódó olaj a levegőből kiszűrje a port és az egyéb szennyeződéseket, amik a szűrőn átáramló levegőben lebegnek.
A levegőszűrő rendszerhez tartozik még a karburátoron lévő levegőszűrő fedél, vagy maszk. Ezen keresztül szívja a motor a karburátorba a levegőt. A levegőszűrő a vázhoz csatlakozik és a váz egy darabján keresztül a szívónyílás alatt pár cm-rel egy kis csövecskén lép ki a vázból majd egy kisebb összekötő csövön keresztül a levegőszűrő fedeléhez csatlakozik, vagy a maszkoz, ez típustól függ.
Gyakori probléma a kisebb összekötő cső “összeszívódása”, amit a rajta keresztül áramló levegő keltette vákuum eredményez nagyobb fordulatszámon. Ez okozhat relatív túlfogyasztást és elégtelen keverék miatti fulladást is. A probléma nagyon egyszerűen megszüntethető – saját találmány! – a kereskedelemben kapható nyomástartó szilikon levegőcső egy darabjának a beszerelésével. Levágunk a vázból kilépő csőnek megfelelő átmérőjű darabból egy kb 6-7 cm-es darabot és a másik végét melegítéssel feltágítjuk a levegőszűrő fedelének megfelelő átmérőjűre és kész is az “összeszívhatatlan” összekötő csövünk, amit ennek a kicsike motornak az ereje nem képes behorpasztani. (a cső műanyag hálóval elválasztott duplafalú, nagynyomású szilikoncső)
Fontos : a drótszűrőt nem lehet helyettesíteni, pótolni egyszerű mezei szivacsdarabkával, mert az nem tud megfelelő mennyiségű levegőt atengedni a motor működéséhez, főleg nagyobb fordulatszámtartományokban. Ha mindenképpen pótolni kell, akkor inkább a háztartási drótdörzsi egy darabkájával tegyük ha eredeti szűrőbetétet nem sikerül sehonnan beszerezni.
Szűrőbetét nélkül a motor nem kapja meg a szükséges folytást ami nem megfelelő működéshez vezethet – nem beszélve a szűretlen (poros) levegő okozta motorkopásról, ami akár tönkre is teheti a motort hosszabb távon teljesen!
Léteznek ún sportlégszűrők, ezek alkalmazása több vonatkozású utánállítását teszi szükségessé a motorunknak és nem garantált a jobb hatásfok és a teljesítménynövekedés sem!!!

Nincsenek megjegyzések: