2006. június 30.

Dolgok 2 (A szivatóról)


A motornak minden esetben a legoptimálisabb keveréket kell kapnia benzinből és levegőből. Ezt hivatott előállítani a karburátor. Ha a motor valamilyen körülmény miatt nem kapja meg a szükséges keverákarányú üzemanyagot akkor az elégtelen működéshez vezet (fulladás, “lehörgés”, kihagyogatás, rángatás, erőtlenség stb.)
A motor hosszabb állás (több óra már annak számíthat) utáni indításakor – hidegindítás - a blokk, és a henger lehűl egy relatíve alacsony hőmérsékletre. Ezen a mőmérsékleten a porlasztott keverékből a benzin lecsapódik a hengerbe vezető úton és a hengerfalon, így szegénnyé válik a kevereék ami a motor leállásához vagy rendellenes működéséhez vezetne.
Itt lép be a képbe a szivató, ami tulajdonképpen egy levegőelzáró lamelle. Ezt hidegindításkor mindig be kell nyomnunk, így részben elzárjuk a levegő útját és ígya kevesebb levegő miatt már megfelelően dús lesz a keverék a motor működéséhez a kicsapódással együtt is.
A motort hidegindítás után alapjáraton melegíteni kell egy pár percet amíg el nem éri azt a hőfokot, hogy a benzin már nem csapódik ki sehol. Ezután e full gázadással kiakasztjuk a szivató levegőelzáró lamelláját és a motor a normál üzemi körülményeknek megfelelő keveréket fogja kapni a továbbiakban.
Mivel hidegen a szivatóval elzárjuk a levegő szabad áramlását előfordulhat, hogy hideg motor és betolt szivató esetén gázadásra a motor a túldúsulás miatt fullad.
Ez normális jelenség, egyszerűen a bemelegedésig ne induljunk el a mocival.
Az a pár perc megéri a motor életteartamát nézve mindenképpen.

Nincsenek megjegyzések: