2006. június 30.

Szimeringekröl, cseréjük

A tengelyek és a motordeklik találkozásánál tömítésekre van szükség ugyanúgy mint a dekli összetételeknél és a többi tömített összetételnél.
Ezt egy speciális tömítő eszköz a szimering biztosítja.
Ez egy rugós belsejű gumi gyűrű.
A közepén futó rúgó biztosítja a tömítéshez szükséges tengelyre szorító erőt.
Optimális esetben a szimeringek csepp- és légmentesen zárnak.
Ez szükséges ahhoz, hogy az olaj ne folyhasson ki a blokkból és a motor ne szívhasson fals levegőt.
Cserére akkor szorulnak ha már nem tudják ellátni a tömítési szerepüket, nevezetesen fels levegőt szív mellettük a motor, kifolyik az olaj a hajtóműből a széleken.
A kopásuk ill. elöregedésük természetes folyamat leszámítva az utángyártott szimeringek gyenge minőségéből eredő idő előtti elhasználódást.
Most következzen egy cikk a szimeringcseréről egy másik kedves Babetta kedvelő ismerős tollából, danjoe-tól:

Hát, bár egyszerű feladat, vannak buktatói:)
Kiszerelésnél a lényeg a tengely ill.a szimeringház ne sérűljön.Egy
ügyetlen csavarhúzós műtétnél karcok keletkezhetnek a tengelyen illetve a szimeringházban.
Én nem szivesen nyúlkálok a tengely és a szimering közé, inkább az oldalát átszúrom a nagyobbakat átfúrom, majd (ha van) seegerfogóval, ennek hiányában
egy kereszt csavarhúzóval kifordítom úgy, hogy egy másik nyelét
alátéve mint egy kétkarú emelőt használom. Így nagyobb erőt lehet
kifejteni, mellesleg jobban lehet a mozdulatot kontrolálni. Esetleg egy facsavart is bele lehet hajtani a szimering falába és egy fogóval kihúzható a helyéről.
Az új szimering behelyezése előtt a tengely felületét ellenőrizni kell, mert ugyan a gumi
jóval puhább anyagból készűl, mégis előfordul, hogy berágódások
keletkeznek.A kisebbeket ki lehet polírozni, a nagyobbak esetében
már nem ússzuk meg gépmunka nélkül.Ismertebb eljárások:
porszórással egy fém ill műanyag réteget visznek fel a felületre, majd
méretre szabályozzák.
Az utángyártott alkatrészeket ismerve, beszerelés elött a méreteket
nem árt ellenőrizni, továbbá a külső átmérőnél ott ahol a szimeringet
bekapatjuk lecsiszolom 45 fokban( csisz.papír- finomabb köszörű), így
könnyeben bemegy a helyére.Én a ragasztás híve vagyok, mert főleg
főtengelyszimeringnél előfordulhat kétütemű motoroknál, hogy szegény
keveréknél vagy hideg motornál visszadurrog a karbi felé, egyúttal
kirugdossa a szimeringet. Bepréselésnél, beütésnél kell egy akkora
átmérőjü dugókulcs, vagy ha a tengely ezt nem teszi lehetővé, egy
vastag falu cső, ezzel egyenletesen benyomjuk-beütögetjük a szimeringet a helyére, pl. az FBS
ragasztó még segíti is ezt a műveletet. A beszerelési irányt a
tömitendő közeg iránya határozza meg, tehát olajtérnél a
szimering "nyitott oldala" ( ahol a feszítőrugós gyűrű van) nézzen az
olajtér felé. A kétütemű főtengelyeknél már vegyes a helyzet, mert
amig a gyújtás felőli oldalnál mindíg befelé néz, az ellentétes oldalon
már nem mindíg ez a helyzet. A robbantott ábrák ilyenkor jól jöhetnek:)
Ha semmi leírás nincs a birtokunkban, véleményem szerint ilyenkor azt
kell átgondolni, hogy melyik irányból nagyobb a késztetés a
szivárgásra.Szvsz az elősüritési nyomás nagyobb mint az olajtérben
lévő, tehát itt a beszerelés iránya a forgatyús ház felé néz.

Szimering méretek:

210 típushoz:
17 x 28 x 7
15 x 24 x 7
22 x 32 x 7
35 x 47 x 7
28 x 38 x 7

207 típushoz:
17 x 28 x 7
28 x 38 x 7
20 x 30 x 7
15 x 24 x 7

(www.hubermotor.hu)

2 megjegyzés:

Csaba írta...

Tiszteletem :)
Első babettám, ftg.simering csere.
A harmadikat sikerült feltennem, (segítséggel) a ftg. vállrésze elé szigetelő szallagot tekertem a megfelelő magasságig és simán felment a simering :)

Kettőtizes írta...

Szia!

Ezt most nem egészen értettem, de ha sikerült a dolog akkor rendben van és grat.