2006. június 29.

A fékről

A babetta a benne lévő kis erőműtől és a benzintől megy viszont a fékektől áll meg.
Legtöbbször...:)
Köztudott tény, hogy a moci fékjeit nem egy szupertitkos ipari laboratóriumban fejlesztette egy hiperképzett gépészmérnökhadsereggel az ABS elődjévé a csehszlovák ipar a csúcsra, így némi szabályozást igényel a megfelelő fékhatás eléréséhez a sufniban.
A viccet félretéve a piacra dobott Babettákon igen gyatra fékek vannak, amik csakis az együttes használat esetén hozzák meg az éppencsak elégséges fékhatást a motor gyári végsebességéhez mérten.
Fontos kihangsúlyozni, hogy együttes használat szükséges ugyanis a fékek direkt így vannak méretezve. Persze a gyári végsebességhez van igazítva a fékberendezés, de az sem elhanyagolható milyen súlyú egyén hajtja a gépet.

A legnagyobb fékhatást a legnagyobb felületen súrlódó fékbetétek adják a fékdobon.
Ehhez szükséges a fékpofák hozzáigazítása a dobhoz a következő képpen:
1. kiszereljük a fékfedeléllel együtt a fékpofákat, ha új pofákat vettünk akkor felszereljük őket
2. fehér krétával vékony egybefüggő réteget képezünk a surlódó felületeken
3. visszaszereljük a fékfedelet a helyére és a motorral elindulás után egy erőteljeset de rövidet fékezünk
4. újra kiszereljük a fékfedelet és megvizsgáljuk hol kopott le a krétapor a fékpofákról
5. a kopás helyén “fognak” a fékek a többi helyen nem fejtenek ki fékező erőt, mert nem érintkeznek a fékdobbal, tehát
6. ahol a krétapor lekopott ott közepesen durva (80-as már jó) csiszolópapírral/vászonnal megycsiszoljuk a ferrodolt majd újra krétázzuk az egész felületet és a 3. ponttól ismételjük a folyamatot mindaddig amíg a lehetőségekhez képest a lehető legnagyobb felületen nem fog a fék

Blokkoló fékjei csak a kiváltságosoknak vannak (Tóni bácsi, Matthu) mi ne várjuk el a kis szerkezettől ezt a teljesítményt, de közelítsük meg amennyire lehet.
Ez a módszer kicsit szöszölős, pepecs munka, de a legjobb eredményt hozza.
Természetesen a fékbetétek a természetes kopásuk révén előbb-utóbb mindenképpen bekopnak és a maximális felületen fejtik ki a fékhatást, addig viszont a fenti módszer mellőzésével bizonytalan és balesetveszélyes a közlekedés ami nagy körültekintést igényel a külömböző helyzetekben.

A fékek legjobb működésének még egy nagyon sarkallatos pontja a fékbowdenek hibátlan állapota. A huzal ne legyen kiszőrösödve, megszakadva, megtörve.
A bowdencsőbe csepegtessünk műszerolajat és hagyjuk végigfolyni a bowden teljes hosszában, hogy csökkentsük a szakadás, elakadás és a súrlódás okozta kopás lehetőségét.
Fontos továbbá az is, hogy a fékek jól legyenek beállítva, használaton kívül ne súrlódjanak a dobbal, mert ez a “felfényesedést” hozza magával, amikor a fékpofa felülete úgymond felfényesedik, mint polírozáskor a fényezett felület és így már nem képes ellátni a feladatát, vagy csak csökkent hatásfokkal.
Ezt a bowden megfelelő és minimális holtjátékának a beállításával lehet kiküszöbölni.
Ha a fékpofákon a ferrodol lekopott cseréljük ki azokat, vagy szakműhelyben rakassunk új réteget rájuk.
Az utángyártott fékpofák igen silány minőségűek, ha tehetjük eredetit vásároljunk, még ha többszörös az ára is.
Nem árt a fékek szerelésekor ellenőrizni a fékkulcs állapotát nem kopott-e el az éle.
A fékkulcs hivatott a fékpofákat a dobba feszíteni a fékezéskor. Ha a fékkulcs elkopik már nem képes megfelelő mértékben szétfeszíteni a pofákat ami szintém az elégtelen fékhatás okozója lehet.

A legfontosabb talán, hogy a fékpofáknak és a fékdobnak TELJESEN OLAJ- ÉS ZSÍRMENTESNEK KELL LENNIE!!!
A zsír- és olajszennyeződés lehetetlenné teszi a fékek működését.
Erre ügyelni kell a szereléskor, szükség esetén le kell mosni tiszta benzinnel és megvárni míg kiszárad.

Elindulás előtt mindig győződjünk meg a fékek biztonságos állapotáról!

Nincsenek megjegyzések: