2006. június 23.

A benzincsap és a tank karbantartása


Benzincsap ellenőrzése, tisztítása, karbantartása:
A benzincsap 4 állásából kettő a ZÁRT, egy a NYITOTT, és egy a TARTALÉK mód. Ha ezek az állások nem egyértelműek, akkor a benzincsapot leszereljük és szájjal a különböző állások mellett belefújunk a beömlő nyílásán és az eredményt megjegyezzük. Kétsebességes Babinál lapesetben lefelé NYITVA, felfelé TARTALÉK, és a két vízszintes állásban ZÁRT-ZÁRT módban van, természetesen ez az egysebességes Babettáknál változhat. A TARTALÉK üzemmódra akkor van szükség amikor a NYITOTT állásban a motor már nem kap üzemanyagot a csapon keresztül, mert a benzinszint a tankban a kritikus szint alá csökkent. Ekkor már a “tartalékot” használjuk és ez jelzi, hogy a legrövidebb időn belül tankolnunk kell (ettől pár km-t még vígan elmegy a motor így is). A benzincsapot ha kiszereltük – villáskulcs és simán lehajtjuk a menetről – első lépésként ellenőrizzük a benzinszűrő állapotát. Ép, sértetlen háló esetén csak átmosásra van szükség, szakadt, sérült szűrő esetén azonnali cserére, elkoszolódott, eltömődött, rozsdasáros szűrőnél pedig tiszta benzines átmosásra van szükség. Manapság belső benzinszűrőt szinte már csak utángyártottat vagy csak csappal együtt (1200Ft körül) vagy egyáltalán nem lehet kapni. Ezen segít a benzicsap után beköthető külső szűrő (kb 220Ft). Ezt lehet kapni minden jobb motorboltban gond nélkül. A beszereléséhez a benzincsövet el kell vágni kb középen és a két vég közé – a benzin áramlási irányát nyíl jelzi (!) – betenni a szűrőt. Ha a benzinszűrőn túl vagyunk akkot jöhet a benzincsap belsejében lévő gumi lapocska vizsgálata, szükség esetén cseréje, amit szintén lehet kapni motorboltban - pár pénzbe kerül csupán. A csap elzáró részét egy menetes rész rögzíti a csap házába, amit csavarhúzóval kihajtva hozzáférünk a gumilaphoz. Ezt a gumilapocskát ha sérült, vagy nem zár már a benzincsap tökéletesen egyszerűen egy csavarhúzó hegyével kipiszkáljuk a helyéről és az újat pedig simán berakjuk az előzőleg kitisztított benzincsapba. Csere után ha összeraktuk a csapot, a menetes leszorítóval annyira húzassuk csak össze a csapot és a házat, hogy még kényelmesen lehessen működtetni a csapot de már ne szivárogjon a benzin nyitott csapnál. A szétszedésnél-összerakásnál ügyeljünk a kisebb alkatrészek helyes sorrendjére. Ezek után érdemes ellenőrizni a benzicsövet, nincsen-e benne szennyeződés, lerakódás, ha igen akkor ezt el kell távolítani esetleg benzincsövet kell cserélni (pár Ft.). A benzin szűrése nagyon fontos, a biztonságos üzemeltetéshez elengedhetetlen. Ha nem szűrjük a benzint a karburátor gyakori eltömődésére lehet számítani.

A benzintank karbantartása:
Fontos a benzincsap tisztaságán a biztonságos üzemeltetés szempontjából a tiszta, rozsdamentes benzintank is. Hosszabb idejű állás – több év – alatt a tank belülről hajlamos a rozsdásodásra. Ha ezt tapasztaljuk a rozsdát el kell távolítani a tankból, mert gyakori benzinszűrő és/vagy karburátor dugulást okoz. A rozsda eltávolításáról megoszlanak a vélemények, legcélravezetőbb és legegyszerűbb megoldás a rozsda mechanikus úton való eltávolítása. Ezt úgy érjük el, hogy a benzintankba kisebb szemcséjű kemény anyagot – sódert, salakot, fémforgácsot, apró szöget – szórunk és a tankot kézzel hosszabb ideig rázzuk alaposan, több irányban és ezt a műveletet megismételjük néhányszor, majd a tankot alaposan és többször tiszta vízzel kiöblítjük. Kiöblítés után a tank belsejét teljesen kiszárítjuk, majd belülről speciális benzinálló festékkel le lehet festeni. Ezt nem feltétlenül kell megtenni, pusztán a megelőzést szolgálja. A benzintank zárósapkájának mindig “levegőznie” kell, azaz a csökkenő benzinszint miatt biztosítania kell a levegő szabad bejutását a tankba.

Nincsenek megjegyzések: