2006. június 26.

A benzinről

A kétütemű motoroknak – működési elvükből fakadóan - a kenését az üzemanyagba kevert olaj végzi direkt módon.
Ezért van szükség a “keverék” benzinre, amit napjainkban már csak mint a múlt emlékét találjuk meg néhány lezárt keverékes töltőpisztoly formájában a benzinkutakon. Kérésre a kannába vagy a tankba tankolt 95-ös benzinhez adnak nekünk megfelelő mennyiségű olajat amit a benzinünkbe keverve magkapjuk a kívánt keveréket.
Célszerűnek tartom a saját keverésű üzemanyag előállítását házilag.
Ennek több oka is van elsősorban a megbízhatóság és a minőség az ami ezt mindenképpen indokolttá teszi. Ha jót akarunk a motorunknak és még sok kilómétert szeretnénk vele megtenni nagyobb generál nélkül akkor mindenképpen ajánlatos a saját keverék készítése. Kereskedelmi forgalomban kapható speciális, kétütemű olaj a keverék készítéséhez, így kell kérni a benzinkúton vagy egyéb beszerzési helyen.
Több féle keveréket alkalmazunk motorunk “élete” során, mindig az aktuális “életkor”-nak megfelelőt. Ez azt jelenti, hogy bejáratáskor – új motor esetén, fúrás-dugó-gyűrű csere után – 1:25 arányú keveréket használunk az első 1000 km megtételéig; az egy sebességes Babiknál (28-206-207) az 1:33 a javallt keverék és a kétsebességes (210) típusnál az 1:40 az elfogadott. Ettől eltérni egy olajban szegényebb keverék felé (1:50) a motor idő előtti elhasználódását eredményezi.
Egy dúsabb keverék nem válik a motorunk kárára, viszont gyakrabban kell a kipufogórendszerünket takarítani a lerakódott olajtól és kicsit jobban is füstöl majd a gép.

Fontos még tudni, hogy a bejáratás ideje alatt a dúsabb keverék sem menti meg a motort ha túlhajszoljuk, végsebességre járatjuk. A bejáratást szigorúan kb 20-25 km/h debességen végezzük el, még ha mégoly megalázó is a döcögés. Ez csak motorunk javára szolgálhat és jelentősen megnöveli a várható élettartamot.

Nincsenek megjegyzések: