2006. június 26.

A benzinszint beállítása


A motor megfelelő működéséhez a mindenkori fordulatszámon biztosítani kell a szükséges mennyiségű benzin-levegő keveréket. Tulajdonképpen elsősorban erre szolgál a karburátor. A karburátorban a motor működése folytán a légszűrőn keresztül beáramló levegő a fúvókákon keresztül porlasztja a benzint és ez a benzin-levegő keverék jut be a motorba, ahol a gyújtógyertya szikrájától robbanásszerűen elég.
A karburátorban két fúvókát találunk. Egyik az alapjáratért felelős alapjárati fúvóka (15), a másik a motor menetközbeni keverékellátását biztosító főfúvóka (14).
Ezeken parányi lyuk található aminek mindig átjárhatónak kell lennie, hogy elláthassa a feladatát. Ezt a picike lyukat levegővel célszerű kifúvatni, esetleg előzőleg tiszta benzinnel átmosni.
Feltételezve a benzincsap helyes működését a karburátorban, az úszóházban mindig van annyi benzin ami elégséges a motor mindenkori terhelésének az ellátására.
Akor van szükség a benzinszint beállítására, amikor ez nem így van.
Azt, hogy nem megfelelő a benzinszintünk a motor produkálta hibajelenségből tudhatjuk meg.
Két eset lehetséges : 1. alacsony a benzinszint, 2. magas a benzinszint a karburátorban.
Az első esetben az alacsony benzinszint esetén a motor hidegen nehezen vagy egyáltalán nem indul be. Ha beindul akkor is csak szivatóval hajlandó menni, esetleg teljesen behajtott keverékállító csavar esetén indítható be.
Mindkét módszer a levegőt zárja el így hozva létre egy dúsabb keveréket ami már üzemeltetni tudja a motort. Ez valójában csak az alacsony benzinszinthez képes dúsabb keverék.
A második esetben, magas szint esetén a motor beindul és hidegen működik rendesen, majd bemelegedés után menet közben gázadásra fullad, megálláskor le is áll. Leállás után nehezen vagy egyáltalán nem indítható. A karburátorból folyamatosan csepeg a keverék a légszűrő fedele mellett a benzintálcára (29).
Mindkét esetben a karburátor benzinszitjének az optimálisra való beállítása szükséges a hiba elhárításához.
A karburátort leszereljük a motorról és az úszóházat tartó 4 csavart (8) kihajtva az úszóházat (26) leemeljük a karburátor felső részéről(1).
Egybehangzóan sehol nem találkozunk konkrét benzinszint meghatározással az úszóházban.
Motorja, karburátora, úszója (16) válogatja.
A szintet az úszó és a vele összeköttetésben álló tűszelep (18) szabályozza, ami elzárja a beömlő nyíláson bejutó benzin útját.
A szint emelkedésével az úszó is emelkedik a karburátorban és emeli a tűszelepet. Ami a megfelelő szint elérése esetén a fészkébe kúposan beilleszkedve elzárja a benzin további bejutását az úszóházba addig amíg a szitn újra le nem csökken a motor fogyasztása révén.Így az úszó süllyedni nem kezd, kinyitva ezzel a tűszelepet újra és a folyamat újraindul.
Beállítás után az összeszerelt karburátort kézzel viszarögzítjük a helyére és a benzincsapot megnyitjuk. Optimális esetben a karburátor max. 20-25 másodperc alatt megtelik benzinnel és ha magas a szintünk továbbra is akkor láthatóan szivárog a benzin a karburátorból. Ha nem tapasztalunk szivárgást van esélyünk arra, hogy megtaláltuk a megfelelő beállítást. Ekkor visszaszereljük a karburátort a helyére és kipróbáljuk a szintállításunk eredményét egy beindítással, majd próbaúttal.
Alacsony szint miatti állítás esetén - a beállítás után - sem kellene szivárognia a karburátorból a benzinnek ha az megtelt, ilyenkor minden esetben próbautat kell végezni.
Fontos : az úszó két leforrasztott légkamrájának a párhuzamosságára kényes a karburátor nagyon.
A kamrácskák sérülékenyek, ne horpasszuk be és ne repesszük ki őket, mert akkor cserére lesz szükség, amit utángyártott alkatrészből elég nehéz megoldani.

A tökéletes szint nagyon szűk határok között mozog, igen nehéz eltalálni és sok-sok türelmet igényel, viszont megtalálása esetén igencsak meghálája magát.
Léteznek más módszerek is a benzinszint beállításához mindenki a neki szinpatikussal próbálkozzon, az enyém ez.

Maga a módszer : a tűszelep alátétjeinek a számát változtatva kell beállítani a megfelelő szintet. A szelep szárára szerzünk - esetleg csinál(tat)unk megfelelő méretű alátéteket többféle vastagságban és azoknak a számával állítjuk be a megfelelő szintet.

Módszer másképpen : az úszó és a tűszelep találkozási pontjára - ami ki is van fényesedve egy kicsit - egy kb 2mm "magas" ónpöttyöt forrasztunk és ennek a pöttynek a lejjebb reszelésével-csiszolásával-koptatásával állítjuk be a megfelelő szintet. Addig vesszük vékonyabbra az ónréteget amíg a tökéletes szintet meg nem találjuk. Ha esetleg alapból alacsony a szintetek akkor ez a módszer nem fog segíteni a problémán, ehhez mindenképpen meg kell hajlítani kevéssé az úszó szárát az összekötés felett ügyelve a két gömböcske párhuzamosságára.
Bár az alacsony szint a legritkább esetben jelentkezik ép motornál.

A benzinszint beállításakor feltételeztem a benzincsap-szűrő helyes működését és a kipufogó rendszer tisztaságát valamint a gyertya és a gyújtás megfelelő állapotát illetve működését. Lényeges a levegőszűrő tisztasága is, mert a előbbiek elégtelen működése is produkálhat nem megfelelő benzinszintre utaló hibajelenségeket.

7 megjegyzés:

kölyök írta...

Nagyon szép leírás gratulálok!Mindent elolvastam ami az oldaladon van és rengeteg hasznos információt tartalmaz!
Én egyet hozzátennék ,hogy "Egybehangzóan sehol nem találkozunk konkrét benzinszint meghatározással az úszóházban" De van és erre én is később jöttem rá :D méghozzá a karburátor alsó úszóházában a majdnem egyenes felén méghozzá egy egyenes csík pontosan az tetejétől 5mm-re lefelé a szint akkor jó ha beleengedjük a benzint és az úszóháznál levételkor a csíknál van a szint ;) , nekem is így van

Névtelen írta...

Nagyon hasznos,de én csak arra lenék kivácsi hogy merre kell hajlítani az úszót,személy szerint nekem sok benzint kap,de már fel le hajlítottam ,de nem jó!! kérem segítsetek !!

Névtelen írta...

Nekem úgy állt be a benzinszint, hogy a leszerelt karburátort fejre állítottam és úgy szereltem le az alját, mert így praktikus.
A következő lépésben (tolómérővel mérve) 17 mm-re beállítottam mind a két úszó fél alját a karburtor aljának a csatlakozó felületéhez.

Korek írta...

Hello
Csak annyit a benzinszint állításhoz, hogy ha leveszitek az úszóházat akkor fog folyni valamennyi a tüszelep felöl mivel az úszó kinyit kiemeléskor Azt a picit számoljátok mindig hozzá a szintetekhez, akkor biztos, hogy Titian lesz!

Ui.:Sok sikert!

Korek

Névtelen írta...

Babetta

Névtelen írta...

Figyejete sziasztok én 3 napja probalom a potyintest !! Hajtogatom és nem.jo egyaltalan ma vetem uj úszot tűszelepet azsem jo

József írta...

Javaslom cseréld le a jikov karburátorodat, azokkal csak a szopás van! Lehetetlen úgy beállítani, hogy minden évszakban tökéletes legyen, ráadásul nem megbízható! Nem hiába van a babettán pedál..