2007. szeptember 20.

210 hajtómű szétszerelése

Az alábbiakban a 210-es kuplung- és sebváltó szerkezetének a szétszerelését mutatom be képekkel illusztrálva.

Szerszámok:

-1db lapos fejű csavarhúzó legalább 5mm fejszélességgel

- 1db csillagcsavarhúzó (PZ2)

- 1db 16-17-es cilláskulcs

- 1db speciális lendkerék lehúzó (motorboltból)

  1. A motorról eltávolítjuk a benzincsap oldali műanyag burkolatot
  2. Lecsavarozzuk a műanyag deklit

Itt láthatóvá válik a lendkerék és jobb oldalon a bordázott vezérlő dob a takarólemezével

  1. A lendkeréklehúzó szerszám motorboltban beszerezhető 3-400 pénzért, ezzel a legcélszerűbb és lehumánusabb a lendkerék levétele. A lendkereket indítódobnak szokás hívni, ezután így nevezem mejd.

Szóval a indítódob közepéből kihajtjuk a rögzítő csavart, majd a bobban (!) lévő menetbe belehajtjuk a lehúzó külső sűrű menetes részét koppanásig, de érzéssel.

A lehúzó közepében lévő – benne kell lennie mikor vesszük – M8 csavart elkezdjük kézzel belehajtani a lehúzóba, amikor felütközött a főtengely végén akkor a villáskulccsal hajtjuk tovább másik kezünkkel a dobot rögzítve. Ez nem túl könnyű, de nem is ördöngős feladat a lényege az, hogy a dobot lepattintsuk a kúpos végű főtengelyről. Erre nem is kell sokat várnunk, mivel a befelé csavart M8 csavar szinte egy negyed fordulatra le is pattintja a dobot.

A dobot óvatosan fogva levesszük a helyéről és kihajtjuk a közepéből a lehúzót amit aztán elteszünk biztos helyre ha legközelebb kellene meglegyen.

  1. Elénk tárul két dolog – a dobban lévő 3 kuplung pofa

- a dob mögött a kuplungdob és rajta a 2db indítópofa

  1. A kuplungdobot a bordásszíjjal együtt kell lehúznunk óvatosan a főtengelyről. A kuplungdobban hátulról két tűgörgős kosár van amire nagyon vigyázzunk meg ne sérüljön és el ne guruljon!
  2. Ha lehúztuk helyezzük úgy a kuplungdobot, hogy a kosarak ki ne eshessenek belőlük (!) és tegyük félre a szíjjal együtt
  3. Most előttünk van a blokkban a vezérmű, a vezérlő dob a takaró lemezével. Ezt egy ugyanolyan csavar rögzíti a tengelyen mint az indítódobot. Ezt a csavart kihajtjuk úgy, hogy közben befogjuk a kéziféket!
  4. Levesszük a porvédő lemezt – de izgi – és megpillantjuk a vezérlő pofákat a pofamenesztő lemezkékkel együtt a dobban.
  5. Alaposan szemügyre vesszük mit hogyan találtunk, hogy összerakáskor mindent gondosan és helyesen tudjunk visszarakni, mert itt szoktak problémák adódni!
  6. Levesszük a tengelyvégról a támasztó alátátlemezt.
  7. kivesszük a kis menesztő lemezkét középről
  8. Ezután benyúlunk és a két vezérlőpofát összenyomva egymással szemben fogva őket a dobot a helyéntartva kihúzzuk a szerkezetet a dobból. Ekkor figyeljünk oda, hogy ne szóródjon el a csőtengelyt tömítő O-gyűrű és az azt rögzítő acélgyűrűcske.
  9. Most a kezünkben tartjuk a vezérlő pofákat amiket nagy gonddal kezelünk és nem nyúlunk hozzá olajos-gányos kézzel a ferrodoljaikhoz, letesszük őket egy tiszta helyre majd kiemeljük közülök a nagyobbik menesztő lemezt.
  10. Ekkor már csak maga a vezérlő dob van a blokkban amit egy egyszerű mozdulattal kihúzunk a helyéről. Pár csepp olaj fog kifolyni a nyomán, de ez normális jelenség, ugyanezt tapasztaljuk a vezérlőpofák mechanizmusának csőtengelyén is, mivel a szimeringek most már nem tömítenek pár csepp oil mindiíg megjelenik, ez nem hiba.

Tulajdonképpen végeztünk is a dologgal, már csak az összerakás van hátra amit simán fordított sorrendben végzünk el.

Azért szoktuk szétszedni a váltót, mert vagy csúszik az egyes vagy csúszik a kettes fokozat és szimeringjeink elengedik az olajat vagy pedig levegőt szív a szimering mellett a motor vagyis cserére szorulnak ezek a nagyszerű kis alkatrészek.

Emellett elkophatnak a ferrodoljaink vagy egyéb más jellegű hibák jelentkezhetnek.

Ebben a szétkapott állapotban látszanak a kuplungdobban, a főtengely körül a blokkban, a vezérlő dobban és a vezérlő dob mögött a blokkban mind a 4 szimering.

Ezek bármelyike tönkre mehet, de más-más hibajelenséget fog produkálni az egyes szimeringek elhasználódásakor a motor. A főtengelyszimering a blokkban fals levegőt fog beengedni a motorba míg a vezérlő dobban illetve a mögötte található szimering elkopásakor pedig olaj kerül a pofákra és csúszni fognak a sebességeink, hol egyik hol másik – leggyakrabban a kettes.

Minden esetben érdemes a ferrodolok kitapadási felületeit – na mivel? – nitrohígítóval kimosni porszárazra, mert ez a lelke a helyes működésüknek.

A kifényesedett ferrodolfelületeket is lemoshatjuk esetenként finom csiszolópapírral meghúzhatju óvatosan a felületüket a dobok kitapadási felületeivel együtt.

Ezen az oldalon a szimeringeket mindig a nyitott oldalukkal befelé kell behyelyeznünk és ez nem mindig könnyű feladat.

Alapkitétel, hogy a szimeringeket fizikai sérülés nem érheti berakáskor, célszerű a külső átmérőjükhöz közeli átmérőjű eszközzel beütni őket óvatosan, fokozatosan. Amennyiben roncsoltuk, deformáltuk őket mikor beütöttük a helyükre azonnali csere javallt, mert nem fogják tudni feltétlenül ellátni a feladatukat maradéktalanul.

Összerakáskor a vezérlő dobot tesszük először a helyére és itt nagyon figyeljünk (!) arra, hogy a dob hátsó fala és a blokk külső felülete között maximum 4-5mm-es rés legyen. Addig igazgassuk-mozgatgassuk a dobot amíg ezt a távolságot nem tapasztaljuk, vagyis a dobnak teljesen be kell ülnie a helyére ellenkező esetben nem valósul meg a hajtás és meg fog ölni minket az ideg, hogy mijénemmegymá!?!?!!! a motor, mijénemindíthatómámegin?!?!?!!!

Szóval amikor már a helyén van a dob a nagyobbik menesztő lemezzel jól (!) összerakott vezérlőpofa mechanizmust belehelyezzük a dobba ugyanazzal a fogással amivel ki is vettük onnan. Ezt is izgetni-mozgatni kell jobbra-balra míg beül a helyére, de ha beült akkor 1-2mm-nél nem lehet távolabb a dob falától (!!!).

Fordítsunk nagy figyelmet az O-gyűrű helyes beszerelésére is!

Ezután már nincsen nagy ördöngősség az összerakásban.

Előtte mindent gondosan olaj- és zsírmentesítsünk!

A kuplungdobba kissé megolajozva tegyük be a tűgörgős kosárkákat, de ne tocsogjanak az olajtól.

(képeket hamarosan berakosgatom mindenhová)

13 megjegyzés:

Névtelen írta...

Hello.Olvasgatam az oldalon es igen teszett minden.!!!Nekem is van babettam es szervizelni kell majd mert valami oknal fogva nemigen tudom bealitani rajta az alapgyujtast es lassabb menetbe erzem ahogy szaggat de mar kicsereltem rajta szinte mindent!!!Gondolom a csapagyakat is cserelnem kell mert a lanc neha igen feszes maskor meg laza.Ha netan lenne meg tobb kep magarol a szetrszerelesrol esetleg a gyujtasbeallitasrol vagyis mindenrol ami ezzel kapcsolatos kerem kuldjed el erre a cimre!!!Nagyon szepen koszonom elore is es remelem boldogulok a szerelessel majd mert hat a szerelokkel csak a gond van es szerintem soha nem azt csinaljak meg amit allitanak .Ezt azota tudom amiota egy kicsit jobban ertek a mocihoz de ez azert meg mindig keves egy komlett szervizhez:)!! Ha ide nem lehet kuldeni az oldalon is jo lesz igyekszem letolteni mindent es jol attanulmanyozni!!!Az angol leiras esetleg nincs meg magyarul?Koszi.Hello mash.222@gmail.com

Kettőtizes írta...

Szia!

Most hétvégére tervezem újra szétbontani a blokkot, ha tudok csinálok képeket a menetéről és publikálok is majd itt, de elküldöm neked a képeket mélben is, ha még nem késő.

Névtelen írta...

Szia! Minden tiszteletem a tied, amiért önzetlenül ennyi munkával sgítséget nyújtasz minden rászorulónak! Rendkívül precíz, és érthetőek az útmutatóid! Olvasottságod alapján biztosan ezreknek segítesz apróbb, nagyobb problémáján, mint ahogy most nekem is. Kuplung, és kettes sebesség kapcsolásában kellett eljárnom. Sikerült, hála neked! Ezer köszönet érte!
Üdv! "A"

nagyapó írta...

Tisztelt 210-es!
Segítséget szeretnék kérni a 210-es Babettám miatt. Az utóbbi időben az 1.-es sebességet vette, de amikor a 2.-ba kellett volna váltania akkor csak nehezen és a motor nagyon pörgött. A leírás alapján kicseréltem a váltópofát(ami nekem nem úgy nézett ki mint a képen látható). Lehet, hogy ez nehézpofás(tömör vasból van). Ezután viszont az a tapasztalat, hogy csak 2. fokozat van és a motort illetve a hátsó kereket nem lehet visszafelé forgatni. Mintha akkor megszorulna valami. A csőtengelyben van 2 db. vékony alátét 1db. O gyűrű és 1 db. távtartó. Mi a helyes sorrend a beszerelésnél? Az indító dobban van 2 tűgörgős csapágy és 1 vékony alátét. Az alátétet hova kell tenni? Belülre, vagy a 2 tűgörgő közé, esetleg k ívülre? Kérem segítsen mert a robbantott rajzon nem tudok eligazodni mivel egyes alkatrészek nem is szerepelnek rajta. Köszönettel Bácskai Gyula

nagyapó írta...

Tisztelt 210-es!
Segítséget szeretnék kérni a 210-es Babettám miatt. Az utóbbi időben az 1.-es sebességet vette, de amikor a 2.-ba kellett volna váltania akkor csak nehezen és a motor nagyon pörgött. A leírás alapján kicseréltem a váltópofát(ami nekem nem úgy nézett ki mint a képen látható). Lehet, hogy ez nehézpofás(tömör vasból van). Ezután viszont az a tapasztalat, hogy csak 2. fokozat van és a motort illetve a hátsó kereket nem lehet visszafelé forgatni. Mintha akkor megszorulna valami. A csőtengelyben van 2 db. vékony alátét 1db. O gyűrű és 1 db. távtartó. Mi a helyes sorrend a beszerelésnél? Az indító dobban van 2 tűgörgős csapágy és 1 vékony alátét. Az alátétet hova kell tenni? Belülre, vagy a 2 tűgörgő közé, esetleg k ívülre? Kérem segítsen mert a robbantott rajzon nem tudok eligazodni mivel egyes alkatrészek nem is szerepelnek rajta. Köszönettel Bácskai Gyula

Antal írta...

Nálam is ez a gond 10X szétszedtem,semmi változás.Már arra gondolok,hogy felgyújtom.Ha valaki tudja a megoldást megköszönném,mert szinte új a babetta.Tisztelettel és köszönettel: süli antal antal süli@gmail.com

UI:Nekem se old el a hátsó kerék és csak kettes van

Antal írta...

Bocsánat rosszul írtam az email címemet antalsuli@gmail.com

Remélem tud valaki valamilyen megoldást! Köszi

Névtelen írta...

Sziasztok! Sikerült valakinek megoldani a kettes sebességet, nekem is ez a gondom! Előre is köszi email: nero1@freemail.hu

kàlvin jànos írta...

Üdv ha gondolod szívesen segítek és vállalom a beállításokat a motoron akár egy felújítást is üdv Kálvin János kalvinj@citromail.hu

Gorán Karagits írta...

Tisztekt szakertok 210 babettam gondja hogy mikor elindul, nincs ereje meghajtani a rajta helyetfoglalo kb 100 kg sulyt. Alapjaraton porog a hatso kerek de mihelyt ra ulnek, mar nem megy. Kerem a lehetseges okokat s hogy mit csinaljak vele vagy rajta. Halas koszonnettel. Gorán
gkaragits@gmail.com

szabó tamás írta...

Hello.Kis segítségért hálás lennék:alapjáraton is megy a hajtás ...cseréltem indítópofákat-rugót ,de még így is..vmi megoldás?

szabó tamás írta...

Bocsi..babetta210!

szabó tamás írta...

Bocsi..babetta210!