2007. február 20.

Fullad a motor


Motorproblémák

Megpróbálom összeszedni a témához kapcsolódó összes hibajelenséget és a hibakeresés módját végül a megoldásokat, ha valami kimaradna akkor tessék commentezni.

Alapvetően a motornak a megfelelő arányú porlasztott keverékre és a meggyújtásához szükséges szikrára van szüksége a működéshez.

Ennyi elég is, de nem mindegy milyen arányú a keverék és nem mindegy milyen erősségű és milyen időzítésű a szikra.

A jó keverékben ideális mennyiségben van jelen a levegő és a porlasztott benzin keveréke.

Egy hideg motor indításánál benzinben gazdagabb keverékre van szükségünk, míg a meleg motor nem igényel plusz dúsítást. Erről már korábban beszéltem-írtam miért van így, most nem ismételném magam.

Ahhoz, hogy a megfelelő mennyiségű levegőt szívja hozzá a motor a porlasztón keresztül a benzinhez az nagyon fontos követelmény, hogy a levegőrendszer tiszta, akadálymentes áramlású és megfelelően tömített legyen.

  1. a levegőszűrőnek tisztának kell lennie
  2. a csatlakozásoknál lévő tömítések épek legyenek, ne szívhasson rajtuk keresztül a motor plusz – fals – levegőt

Nem utolsó sorban a tisztán tartott kipufogó rendszer is szükséges a megfelelő levegőmennyiség beszívásához, mivel a motornak ki is kell adnia magából amit beszív és ha nem tud szabadon kipufogni akkor nem is tud kielégítően szívni sem, tehát a hibakeresésünkben feltétlenül szerepelnie kell a kipufogó átjárhatóságának az ellenőrzésének.

Le kell tehát ellenőriznünk a levegő útjában lévő tömítéseket, ezek filléres darabok, ne sajnáljuk kicserélni őket ha gyanúsnak találjuk őket.

Benzinből a motor vagy sokat kaphat vagy keveset.

Ha a motor túl dús keveréket kap akkor úgymond belefullad a benzinbe.

Ebben az esetben a benzinszint lehet magas, esetleg a keverékállító csavart kell beállítani vagy a súbertű lemezkéje van a középső – felülről a második – ricnitől lejjebb. Ezek az alapvető problémák, de itt jön újra képbe a kipufogó a fent említett hibát okozva ha eldugul és a levegőszűrő eltömődése is ide vezethet.

A szegény keverék esetén az alacsony benzinszin vagy a nem megfelelően beállított keverékállító csavar a ludas, esetleg a súbertűn a lemezke a felső ricniben áll.

Okozhatja a keverék elszegényedését a fals levegő beszívása a tömítési pontokon, -

amely akár a főtengelyszimmeringnél is lehet - vagy a benzincsap nem elégséges áteresztő képessége (10-15 sec alatt fel kell töltenie az úszóházat!!!).

Előfordulhat, hogy a főfúvóka részben eltömődik és emiatt lesz szegény a keverékünk.

Ha a keverékképzésünket megfelelőnek tartjuk és a motor egyenetlenül jár esetleg nem húz rendesen a motor, ki-ki hagyogat menet közben és ez független attól, hogy hideg avagy meleg a motor akkor gyanakodhatunk első körben a gyújtógyertyára (BRISK N17C).

Ez sem horribilis beruházás és sok keserűségtől tud megszabadítani.

A gyertyahézag 210-es típusnál 0,4mm míg 207-es típusnál ez 0,7mm.

Ennél komolyabb problémát okozhat a gyújtáselektronika.

Itt – laikus lévén – a vezetékelés és a gyújtó tekercs állapotát ellenőrizném le elsőként.

Ezután a gyújtáselektronika ellenőrizendő, de itt már nem tudok használható tanácsot adni, az elektronika nem az én területem.

A fent leírtak természetesen jól működő kuplung és sebességváltó szerkezetet feltételeznek. Amennyiben a fenti hibaelhárítások sikertelenek úgy a kuplung és a vezérlőmechanikát is meg kell vizsgálnunk.

Ha a motor pedállal indítható akkor az indítópofák jól működnek, ha csak sokadik tekerésre “kapja el” a motort akkor valószínűleg kopottak már vagy elkoszolódott a kitapadási felületük.

210-es típusnál az indító dobban található a 2db indítópofa. Az indítódobot szokás lendkeréknek is nevezni és speciális lehúzószerszámmal vehető le amit minden jobb motorboltban lehet kapni 2-300 forintért.

Ha a motor induláskor erőtlen és nehezen vagy egyáltalán nem vált fel második fokozatba akkor a kuplungpofákkal lesz a gond. Ezekből 3db van az indító dob mögötti kuplungdobban.

Amennyiben a motor rendesen indul és kihúz, majd mégsem vált fel második sebességfokozatba úgy a vezérlőszerkezettel lesz a baj. A vezérlődobban található és két vezérlőpofát tartalmaz két külömböző kivitelben. Nevezetesen van nehéz pofá és könnyű pofás kivitel. Lényegi külömbség nincsen a kettő között csak stabilitásbeli, de ez esetünkben elhanyagolható.

Mindhárom esetben a pofákonn meg kell vizsgálni a ferrodol rétegvastagságát és szükség esetén (1mm alatt) cserélni kell a pofákat vagy ha van rá lehetőség újraferrodoloztatni szakműhelyben.

Ne feledjük, hogy a motor röpsúlyos kivitelű indító- kuplung- és vezérő mechanikájának a lényege a súrlódási erő révén történő nyomatékátvitel.

Ehhez szükség van a megfelelő minőségű és tisztaságú ferrodolrétegre és a szennyeződésmentes kitapadási felületekre.

Ez sakrallatos pontja az rendszernek!!!

Mindhárom dobnak olaj- és zsírmentesnek kell lennie – porszáraznak – a jó erőátvitelhez.

Ezt én nitrohígítós átmosással szoktam elérni, megteszi a tiszta benzin is vagy a féktisztító spray.

Ha ezek a feltételek is adottak a motor már jól szokott működni leszámítva egy esetet.

Ez a hajtóműben lévő megfelelő mennyiségű és minőségű olajkenés.

Amennyiben még mindig tapasztalható a nehézkes második sebességfokozatba váltás úgy cseréljünk olajat a hajtóművünkben a korábban már leírt módon.

Az, hogy a dobok illetve a pofák elolajosodnak annyit jelent, hogy valamelyik szimmeringünk ereszti az olajat már, így megéredt a cserére.

Fontos megjegyezni, hogy a csőtengely tömítését ellátó O-gyűrű kopása is okozhat olajszivárgást – volt hozzá már szerencsém.

A szimmeringek cseréjéről és típusairól olvashatsz korábbi írásomban.

Itt most az extrém meghibásodásoktól eltekintettem, mint dugattyúgyűrű törés és más egyéb törések illetve durva mechanikai sérülések.

Alap esetben a fenti hibák egyike-másika esetleg kisebb együtthatása okozza a motor elégtelen működését.

Ha mégsem sikerül elhárítani a hibát célszerű szerelőt felkeresni vagy a következő linken tanácsot kérni : http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9039109

2007.02.20. 03:03

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

olvassa el az egesz blog, nagyon jo

Korek írta...

Hello
Ha karburátort pucoltok akkor célszerü kipucolni a föfúvóka "huzatlyukát" is! Ez a lyuk a légszürö felöl a szivatópöcök hegyes végénél van (ovális alakú fúrat)! DE ezt Csak a föfúvóka és a tokja kicsavarása után történjen féktisztítóval és levegövel!

Ui.:A karburátor ezek után sokkal jobban fog üzemelni! Sok sikert!

Korek