2006. augusztus 18.

Gázbowden cseréje

Nos, itt egy nem túl gyakori és nem túl bonyolult műveletről írok pár sort, nevezetesen a gázbowden cseréjéről.
A gázbowden (később : gb) egyik végén a gázkart a másikon a karburátort találjuk.
Kezdjük az elején :
A markolatot le kell vennünk, hogy hozzáférjünk a gb-hoz.
Ezt 3 csavar fogja:
-2 db ászokcsavar van magán a markolat házán ami a kormányrúdhoz rögzíti a kart
-1 db pedig a gázkar végén lévő diót rögzíti a kormányrúd végébe ami megakadályozza, hogy a gázkar lecsússzon a helyéről.
A 2 ászokcsavart kihalytjuk annyira, hogy elengedjék a kormányrudat, majd a diót rögzítő csavart vesszük ki a helyéről, így a gázkar levehető és a gb kivehető belőle.
A karburátorfedélbe fut bele a gb ahol a súbertű lemezkéjén áthaladva a súber aljába van beleakasztva.
Tehát a karburátorfedelet rögzítő 2 csavart oldjuk és a karbiból kihúzzuk az egész szerelvényt. A szívató pöcke ki fog ugrani, ez normális nem kell meijedni, rúgó ellenében folyamatosan feszül a helyén a pöcköt visszatolva a szerelvény a helyes pozícióban visszatolható a karbiba.
A súberben egy rúgós rögzítéssel van belefeszülve a gb a helyére, ezt a rúgót összenyomva a gb kitolható a fészkéből és elmozdítva áthúzható a súberen a súbertűvel és lemezkével együtt.
Az új gb beszerelése a fentiek fordított sorrenjében lehetséges.
A súbertű felüleről második orvátkájában kell legyen a lemezke.
Nem egyszerű mutatvány, de párszor elrontjuk és már megy is.
A lemezkét fordítsuk el összerakás után, hogy megakadályozzuk a gb kiakadását.

Fontos :
Ne felejtsünk el kicsinyke műszerolajat folyatni a bowdenházba mielőtt beszereljük az új gb, ezzel igencsak meg tudjuk növelni az élettartamát.
Felfüggesztjük valahová és felülről beleöntünk némi műszerolajat, majd hagyjuk, hogy az alján kifollyon, persze ha nem folyik ki egyből, akkor hogyjuk ott és másnapra biztos a siker.

Amikor készen vagyunk a cserével és az összeszereléssel akkor be kell állítanunk a gb feszességeét, vagyis a gáz holtjátékát.
Ez több okból is lényeges, de erre most nem térek ki.
Amíg ez nincsen meg addig fennáll a veszélye annak, hogy az új gb kiakad a súberből ami miatt azán újra szét kell szedni az egész miskulanciát és újra beakasztani a helyére a gb-t.
A beállítás a karburátorfedélen lévő bowdenmegvezető csavarral lehetséges, ezen keresztül fut bele a bowden a karbiba, hasonlóképpen kell eljárnunk mint amikor a fékbowdeneket állítjuk be.

Optimális esetben a gb és a gázkar nem lóg mint a gatya és nem is feszül alaphelyzetben. 3-8 mm-es holtjáték már bőven elegendő tud lenni a gázkaron mérve.

Aranyszabály:
Vigyázni kell az utgyártott dolgokkal, mert eléggé gagyi a minőségük!!!
Inkább vigyük el a régit és hasonlítsuk össza a kettőt mielőtt megvennénk az új gb-t.

Remélem segítettem...

Nincsenek megjegyzések: